Veel gestelde vragen

Voordat je contact opneemt met ons kun je hier terecht voor antwoorden op de meeste vragen die wij gesteld krijgen.

Belangstellenden

  • Hoe werkt de Voedselbank?

    Hoe werkt de Voedselbank?

    Bekijk de video

  • Kan de Voedselbank ook een plaats zijn voor stages of re-integratietrajecten?

    Dat is mogelijk na overleg. Stuur een e-mail naar info@voedselbank-apeldoorn.nl.

  • Neemt de Voedselbank ook kleding, speelgoed e.d. aan?

    Voor de afgifte van kleding en speelgoed, maar ook witgoed e.d. verwijzen wij je o.a. naar de Speelgoedbank, de Kledingbank, de Diaconie en Foenix.

  • Hoe garandeert de Voedselbank de privacy?

    De Voedselbank houdt niet de inkomensgegevens bij van mensen. Dat doen de instanties die de intakeprocedure verzorgen. Voor de zorgvuldige behandeling van naam- en adresgegevens heeft de Voedselbank de privacy hoog in het vaandel.

Instanties

  • Kan de Voedselbank ook helpen met schulden?

    Nee, dat doet de Voedselbank niet.

  • Bestaat er ook een voedselbank voor dieren in Apeldoorn?

    Jazeker bestaat die!

    Contact opnemen met de Voedselbank voor dieren kan via email: dvb.apd@gmail.com,

    telefoonnummer: 06-13454664

    Zie ook: http://www.dierenvoedselbankapeldoorn.nl.

Klanten

  • Is het voedsel dat de Voedselbank uitgeeft niet over de uiterste houdbaarheidsdatum en/of is het nog wel te eten?

    Wij houden ons beslist aan de regels en al het voedsel dat via de Voedselbank wordt verdeeld, voldoet aan de wettelijke kwaliteitscriteria. Dus ook aan de houdbaarheidscriteria zoals de leverancier aan ons heeft doorgegeven en/of de Voedsel en Warenautoriteit ons voorschrijft.

  • Waar en wanneer kan ik het voedselpakket ophalen?

    Heb je recht op een voedselpakket, dan kun je het pakket wekelijks afhalen op onze locatie. Als je het voedselpakket komt afhalen moet je je legitimeren met het pasje dat je van ons krijgt als je voor de eerste keer je pakket komt ophalen. Drie weken voor je laatste voedselpakket krijg je bij het ophalen een seintje om een eventuele verlenging aan te vragen bij de verwijzer.

    De uitgiftemomenten zijn:
    Dinsdag: 15.30 – 18.30 uur
    Woensdag: 10.30 – 13.30 uur en van 15.00 – 18.00 uur
    op ons adres Kanaal Noord 147

  • Hoe lang krijg ik het voedselpakket?

    Zodra je voedselpakketaanvraag door de Voedselbank is toegekend, heeft je huishouden maximaal 3 maanden een voedselpakket. Indien nodig, kun je in aanmerking komen voor verlenging van voedselhulp. Dit kan alleen door een verlenging bij je doorverwijzende instantie aan te vragen.

    Je financiële situatie wordt dan opnieuw bekeken.

  • Hoe dien ik een klacht in?

    Bekijk hiervoor de pagina vragen en klachten en vul het formulier in.

  • Wat moet ik doen als ik een keer mijn pakket niet kan ophalen?

    Wanneer je je pakket eenmalig niet kunt ophalen, moet je dat een dag van te voren bij ons melden. Dit kan telefonisch op 06-55334078, spreek de voicemail in en vermeld je naam en adresgegevens. Via de mail afmelden op administratie@voedselbank-apeldoorn.nl. Ook hier naam en adres vermelden.

  • Waarom laten we het verstrekken van voedselpakketten niet aan de overheid over?

    Politici vinden het verstrekken van voedsel geen overheidstaak, maar een taak voor kerken, maatschappelijke instellingen, buren e.d.

Leveranciers en donateurs

  • Welke instanties verrichten de intake?

    Instanties zoals de Stadsbank, Stimenz, MEE Veluwe, Vluchtelingenwerk, Leger des Heils, de Kap (klik hier voor volledig overzicht van doorverwijzende instanties).

  • Waar kan ik voedsel doneren?

    Wij nemen graag producten van u aan.
    Verpakkingen dienen ongeopend en onbeschadigd te zijn, anders kunnen wij deze i.v.m. voedselveiligheid niet uitdelen. Wij verzoeken u vooraf de THT-datum te controleren, als deze overschreden is, kunnen wij de goederen helaas niet aannemen. Heeft u verse groente en/of vers fruit dat u wilt doneren, dan ontvangen wij dat graag op dinsdag.
    Op de pagina contact vindt u de tijden waarop u uw goederen kunt brengen.

Algemeen

  • Uit welke soorten producten kunnen cliënten een keuze maken?

    Een greep uit de keuzemogelijkheden: koffie en thee; diverse soorten vlees, vis en vegetarische producten; zuivel; diverse soorten brood; diverse soorten broodbeleg, verse groente en fruit. Dit alles is natuurlijk afhankelijk van wat we gedoneerd krijgen!

  • Kan iedereen altijd zelf een keuze maken?

    Ja, cliënten kunnen altijd zelf een keuze maken. Maar door het aanbod zijn de producten niet altijd hetzelfde voor de diverse soorten huishoudens zoals we die hanteren. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om de grootte van een verpakking of het aantal dat van een bepaald product mag worden meegenomen.

  • Hoeveel producten zitten er in een pakket?

    Er gaan gemiddeld 25 producten in een pakket, waarbij alle groente, fruit, brood, vlees, vleeswaren en zuivel als één product worden gerekend.

  • Wat doen jullie met producten wanneer jullie teveel hebben?

    Wanneer er producten binnenkomen die bijvoorbeeld nog maar een dag houdbaar zijn, maar waarvan we veel te veel hebben, sluizen we dat door naar andere voedselbanken in de omgeving. Deze producten kunnen ook naar de organisator van ‘Ik ga met honger naar bed’, het Leger des Heils en Dak- en Thuislozenopvang Menorah. Zij geven altijd aan wat ze kunnen gebruiken.

  • Van wie krijgen jullie de producten?

    Leveringen van grote bedrijven zoals Hak, Unilever en de Hema worden over de tien landelijke voedselbankdistributiecentra in Nederland verdeeld. Deze worden vervolgens over de regionale voedselbanken verdeeld. Wekelijks halen wij daar onze producten vandaan.
    Wij ontvangen ook van de distributiecentra van Picnic (Apeldoorn) en Jumbo (Raalte), verder ook van Bidfood (Ede), diverse supermarkten, kerken en scholen in en om Apeldoorn. Ook van bedrijven en particulieren krijgen we van alles aangeboden.

  • Hoe komen de producten bij jullie?

    We hebben een koelvrachtauto en een kleine bestelauto. Een team van chauffeurs rijdt dagelijks om alle producten op te halen. Een klein gedeelte wordt door aanbieders zelf naar ons toe gebracht.

  • Hoe werkt de wachruimte bij de Voedselbank?

    In de wachtruimte is een gastvrouw, daar ontstaan vaak gesprekjes, maar ook wanneer we één op één met een klant door de winkel lopen ontstaan er gesprekken. Je merkt snel genoeg wie daaraan behoefte heeft. Er worden hele levensverhalen verteld.

Vrijwilligers

  • Wat drijft een vrijwilliger om bij de voedselbank te gaan werken?

    We geven mensen die het tijdelijk zelf even niet redden een steuntje in de rug. Net als al het ander vrijwilligerswerk: je doet iets voor een ander zonder daar iets voor terug te verwachten.

  • Zijn er betaalde krachten?

    Nee, niemand tot en met de leden van het bestuur, ontvangt een financiële vergoeding.

Financiering

  • Waar worden financiële donaties aan besteed?

    De donaties vanuit de campagne rondom de coronacrisis waren bestemd voor het kopen van basisproducten waaraan we toen behoefte hadden. Bij de Kerstactie werd er een extra pakket producten (met recept) voor gekocht.

    In alle andere gevallen worden donaties gebruikt voor grote kosten zoals verzekeringen, huisvesting, transport en energie. 

  • Wat zijn precies jullie kosten?

    Verzekeringen voor schade, inboedel, auto’s en vrijwilligers. De transportkosten zijn alle kosten van de twee auto’s. De energiekosten zijn de kosten van de vriezers en koelingen die we hebben én de grote hal waar het ’s winters koud is (verwarmen) en ’s zomers heet is (koelen).

  • Wat betekenen sponsoren voor jullie?

    Zonder sponsoren – groot of klein – zou de Voedselbank niet kunnen bestaan.

  • Wie zijn jullie sponsoren?

    Bedrijven, instellingen, kerken, stichtingen en organisaties die jaarlijks doneren of eenmalig een groot bedrag doneren.